Isnin, 17 Jun 2013

Apa itu SULH

Hari ini saya ingin berkongsi serba sedikit tentang SULH di Mahkamah Syariah.

SULH diambil dari perkataan Arab 'Sad' 'Lam' 'Hah". Dalam Istilah Mahkamah Syariah disebut sebagai "perbincangan damai".

SULH ini adalah satu produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh Mahkamah Syariah untuk membantu pihak-pihak yang bertikai menyelesaikan kes dengan cara perbincangan.

Proses perbincangan disebut Majlis SULH dan dipengerusikan oleh seorang pegawai yang dipanggil Pegawai SULH.

Pihak-pihak akan dipanggil melalui surat untuk menghadiri Majlis Sulh tanpa diwakili oleh peguam atau sesiapa pun kecuali diri pihak-pihak sendiri.

SULH tidak meliputi semua kes di Mahkamah Syariah, hanya kes-kes tertentu sahaja menurut undang-undang. Contoh kes yang boleh SULH: Kes Nafkah Anak, Nafkah Iddah, Mutaah, Hadhanah, Harta sepencarian, dan lain-lain. Contoh kes yang tak boleh SULH: Kes Faraid, Pengesahan Lafaz Cerai, Fasakh, Ta'liq dan lain-lain.

Sekiranya SULH berjaya, perjanjian akan dibuat antara pihak-pihak dan pengesahan akan dibuat dihadapan hakim untuk pengeluaran perintah.
Sekiranya SULH gagal, kes tersebut akan didengar dihadapan Hakim melalui prosedur biasa di Mahkamah.

Antara kebaikan SULH:

-     Mempercepatkan kes : Paling cepat SULH pernah selesaikan kes ialah SATU HARI sahaja.
-     Menjimatkan masa dan kos : sudah tentu jika kes cepat selesai, tak perlu lagi berulang alik ke Mahkamah. Tak perlu nak upah peguam. (peguam jangan marah yek...)
-     Situasi Menang-menang : melalui SULH, kedua-dua pihak bertikai akan berpuas hati, takde istilah siapa menang dan siapa kalah. (win-win situation)
-     Maruah terjaga : apabila kes selesai cepat, tak perlu tebal muka hadir ke Mahkamah dan tak perlu tebal muka asyik nak minta cuti kat boss.

Untuk makluman Statistik SULH di Melaka pada tahun 2012 sebanyak 538 kes SULH didaftarkan, daripada jumlah tersebut 225 kes telah berjaya diselesaikan melalui SULH iaitu 41.82% dan 159 kes gagal kerana ketidakhadiran pihak-pihak.

Kredit diberikan atas usaha JKSM dalam memperkenalkan SULH dalam membantu mempercepatkan kes Mahkamah Syariah dan ianya  mula menampakkan hasil yang memberangsangkan tahun demi tahun....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan