Rabu, 15 Ogos 2018

Peringkat Mahkamah Syariah

   Kadang-kadang bila datang Mahkamah, kita tengok Mahkamah ni bertingkat-tingkat tapi tak ambil cakna pun apa sebabnya. Post kali ini, saya kongsikan peringkat-peringkat Mahkamah Syariah. Biasanya peringkat paling rendah duk tingkat bawah dan paling tinggi duk tingkat paling atas.

Mahkamah Syariah mempunyai 3 peringkat Mahkamah iaitu:

  1. Mahkamah Rayuan Syariah (MRyS)
  2. Mahkamah Tinggi Syariah (MTS)
  3. Mahkamah Rendah Syariah (MRS)
Setiap peringkat ni ada bidangkuasanya masing-masing sebagaimana termaktub dalam undang-undang.
Namun biasanya kes yang mudah-mudah dimulakan di Mahkamah Rendah Syariah dan hanya kes-kes yang besar serta berat dimulakan di Mahkamah Tinggi Syariah bergantung kepada tahap kesukaran kes tersebut. So, makin tinggi mahkamah, makin berat dan susah la kesnya..

Pendek kata kalo nak senang faham macam peringkat sekolah. Ada tadika, ada sekolah rendah dan sekolah menengah. Biasanya kene mula dari tadika dulu namun dalam satu-satu keadaan bila tahap kecerdikan budak tu ala-ala Albert Enstein, boleh la terus masuk sekolah rendah, takyah masuk tadika. Lebih kurang camtu la dia punya metafora...boleh gitu..

Satu lagi, bila kes mula di Mahkamah Rendah Syariah, bila kalah boleh buat rayuan kat Mahkamah Tinggi Syariah. Kemudian kat Mahkamah Tinggi Syariah pun kalah jugak, boleh merayu ke Mahkamah Rayuan Syariah pulak. Kat situ ada dua kali rayuan dibenarkan.
Tapi kalo kes mula di Mahkamah Tinggi Syariah, kalo kalah boleh merayu sekali ajer ke Mahkamah Rayuan Syariah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan